برنامه نویسی گیم
بهترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی
یکی از گزینههای محبوب برای ساخت بازیهای ویدیویی به خصوص بازیهای بزرگتر و مخصوص کامپوتر و کنسول، استفاده از موتورهای بازی سازی پیشرفته است. اکثر برنامهنویسان متخصص روی استفاده از موتورهای بازیسازی برای ساخت و توسعه بازیها اتفاق نظر دارند. زیرا این موتورها ابزارهای آمادهای هستند که با امکانات متعدد و پیشرفته خود دقیقا برای ساخت بازی طراحی شدهاند. برخی از معروفترین موتورهای بازی سازی موتورهای یونیتی، آنریل انجین و کرای انجین هستند. با این حال همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم برای استفاده از موتورهای بازی سازی نیز، باید با برخی از زبان های برنامه نویسی آشنا باشید.
علاوه بر این، بازار کار برنامهنویسان بسیار پررونق است و شرکتها به دنبال افراد با توانایی کدنویسی هستند. حتی اگر هدف شما شغلی نباشد، برنامهنویسی میتواند به شما در درک بهتر فناوری و حتی مدیریت پروژههای شخصی کمک کند. برای شروع آموزش برنامه نویسی میتوانید از محتواهای موجود در اینترنت کمک بگیرید. پایتون نوعی زبان برنامه نویسی سطح بالا و همهکاره بهحساب میآید که به دلیل سینتکس تمیز و خواناییاش شناخته شده است. این زبان بر سادگی کد تأکید کرده و از پارادایمهای مختلف برنامه نویسی پشتیبانی میکند و آن را برای توسعه وب، تجزیهوتحلیل دادهها، اتوماسیون، توسعه بازی و غیره مناسب خواهد کرد.
بسیاری از بازیهای بزرگ حداقل در برخی بخشها از آن بهره بردهاند و موتورهای اصلی بازیسازی نیز با آن هماهنگی بسیار بالایی دارند، برای مثال موتور انقلابی Unreal براساس سیپلاسپلاس توسعه داده شده. بنابراین کدام زبان برنامه نویسی برای شما بهترین است؟ این میتواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. برای مثال ممکن است نوع خاصی از بازی را داشته باشید که بخواهید توسعه دهید. اگر چیزی بیش از یک Sidescroller دو بعدی ساده نیست، میتوانید به سرعت با یک زبان ساده مانند پایتون یا جاوا اسکریپت شروع کنید. راست (Rust) را بهعنوان یکی از جانشینان ++C و یکی دیگر از نامزدهای ما برای بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت بازی، معرفی میکنیم.
در حال حاضر کار به جایی رسیده که میتوانیم بازی را به صورت کامل تجربه کنیم، اما باید با این حقیقت کنار بیاییم که هنوز ظاهری زشت دارد و بازیکن و موانع صرفا بلوکهایی سفیدرنگ روی پسزمینهای مشکی هستند. چنین شمایلی در دوران بازی Pong معرکه به حساب میآمد، اما اکنون که بیش از ۴۰ سال از ظهور صنعت گیم میگذرد، دیگر نمیتوانیم به همین ظاهر ساده بسنده کنیم. بنابراین زمان آن رسیده که تمام این مستطیلهای ساده و بیروح را به تصاویری جذابتر تبدیل کنیم. در این متد، یک اسپرایت و یک گروه به عنوان پارامتر پذیرفته و تمام آبجکتهای Group بررسی میشوند تا مشخص گردد آیا rect. این متدی بینقص برای بازی مثال ما به حساب میآید، زیرا لازم است برخوردهای تنها یک player را با گروهی از موانع تشخیص دهیم.
هر چند GML در اصل برای برنامهنویسی دوبعدی به وجود آمدهاست، نسخه حرفهای آن توابع سهبعدی نیز دارد. کتابخانه فعال استاندارد برنامه نویسی سه بعدی را پوشش نمیدهد که در این صورت کاربران باید توابع اضافی را دانلود کنند.GML از توابع Direct 3D و Direct2D استفاده میکنند. در این مرحله باید اصول طراحی بازی را آموخته و از آنها برای ایجاد نمونههای اولیه بازی استفاده کنید. در این جا باید روی مکانیکهای گیم پلی، طراحی سطح و تجربه کاربری تمرکز ویژهای داشته باشید تا به نحو احسن بازیهای خود را پیادهسازی کنید. برای افزودن عناصر صوتی به بازیهای خود، باید قابلیتهای صوتی و موسیقی Pygame را یاد بگیرید.
اگر علاقهمند هستید اطلاعات بیشتری راجع به موتور بازیسازی یونیتی بدانید، مقالهی “بازیسازی با یونیتی؛ چرا برای بازیسازی یونیتی را انتخاب میکنیم؟” را به شما پیشنهاد میدهم. یکی از مشکلاتی که تقریبا همه برنامه نویسان در ابتدای مسیر فعالیت و یادگیری خود با آن دست و پنجه نرم می کنند، نداشتن مسیر یادگیری برنامه نویسی به صورت دقیق است. در ابتدای مسیر برنامه نویسی، باید حوزه مد نظر خود را به درستی با قاطعیت کامل انتخاب کنید و در ابتدای مسیر خود باید درک درستی از حل مسائل و طراحی الگوریتم داشته باشید. برای شروع این مسیر جذاب، ما به شما دوره آموزشی الگوریتم چیست؟ (اولین قدم شروع برنامه نویسی) را پیشنهاد می کنیم. پس از این دوره وقت آن است که یک زبان برنامه نویسی را در حوزه متنوع خود انتخاب کنید و در آن عمیق شوید. شروع برنامهنویسی ممکن است در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما با برنامهریزی مناسب و یادگیری اصول اولیه، هر کسی میتواند به یک برنامهنویس ماهر تبدیل شود.
برنامه نویسهای هوش مصنوعی باید دانش خوبی از روشها و الگوریتمهای مطرح در این رشته داشته باشند. برنامهنویس گرافیک مسئول پیادهسازی هر چیزی که قرار است به نحو خاصی نمایش داده شود است. مثلا اگر در یک بازی میبینید یک هالهی عجیبی از نور دور یک گوی شیشهای قرار دارد که یک جلوهی جادویی به آن داده، هنر برنامهنویس گرافیک پشت آن قرار دارد. بنابراین زبانی که برای برنامه نویسی استفاده میکنیم مهم و تعیین کننده است. به عنوان مثال در یک بازی وقتی شما دکمه W را روی کیبورد فشار میدهید و شخصیت حرکت میکند، چِک کردن اینکه آیا دکمه W فشرده شده یا نه، یک دستورالعمل است. اینکه چه دکمهای چک بشود(W) یک داده است که به همراه دستورالعمل اجرا میشود(این مثال را به خاطر بسپارید چرا که در ادامه مقاله با آن کار داریم!).
در این میان، برخی از زبانهای برنامه نویسی نسبت به زبانهای دیگر بسیار بهتر و کاراتر عمل میکنند. میتوان گفت که سرمایهگذاری روی یادگیری توسعه بازی ارزش افزوده بسیار مفیدی را برای شخص ایجاد و شرایط ورود به بازار کار را به آسانترین شکل ممکن برای او فراهم میکند. در این نوشته از مجله فرادرس قصد داریم ٧ تا از بهترین زبانهای برنامه نویسی توسعه بازی را معرفی کرده و مختصری در رابطه با هرکدام صحبت کنیم. آموزش پایتون، شهرت زیادی به خاطر داشتن سینتکس ساده و ساده خودش داره و تازهکارها میتونن این زبان برنامهنویسی رو بهسادگی، یاد بگیرن. همچنین پایتون کتابخانه استاندارد بزرگی رو با پشتیبانی از عناصر گرافیکی اصلی، شبکه و صوت ارائه میکنه.
برای مثال یونیتی از زبان سی شارپ و آنریل انجین از زبان سی پلاس پلاس پشتیبانی میکنند. انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی بازی سازی یکی از دغدغههای اصلی برنامهنویسان و توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی است. با سرعت گرفتن روند پیشرفت تکنولوژی درسالهای اخیر شاهد پدید آمدن بسیاری از زبان های برنامه نویسی بازی سازی بودیم. این در حالی است که زبان های قدیمیتر نیز همواره در حال بهروزرسانی و افزایش امکانات خود بودهاند. توسعهدهندگان باید با توجه به نوع بازی که قصد ساخت آن را دارند و با در نظر گرفتن امکاناتی که هر کدام از زبان ها به کاربران خود ارائه میدهند، مناسبترین آنها را برای خود انتخاب کنند.
یونیتی موتور انتخابی 61 درصد از توسعه دهندگان در سال 2021 بوده است که همین آمار آن را به برترین موتور بازی سازی در آن سال تبدیل کرد. اگر هدف شما ساخت بازیهای قابل اجرا در مرورگر است، JavaScript زبان اصلی مورد نیاز شما خواهد بود. با استفاده از کتابخانههایی مانند Phaser یا Three.js میتوانید بازیهای دوبعدی و سهبعدی برای مرورگرها بسازید. HTML5 و CSS نیز ابزارهای مکمل برای ایجاد تجربههای بصری غنی در وب هستند. یادگیری C++ نسبت به پایتون سختتر است، اما C++ در حوزه بازی سازی پتانسیل بسیار بیشتری نسبت به پایتون دارد. در مواجهه با افزایش ترافیک سرور، احتمال بروز تاخیر در بازی آنلاینی که با پایتون ساخته شده باشد بیشتر است.
برنامه نویسی یعنی با استفاده از یک زبانِ مشخص که رایانه آن را میفهمد، دستوراتی به آن بدهید که بر اساس ورودیهایی که رایانه میگیرد و عملیاتی که انجام میدهد، خروجیای را به شما نمایش دهد که انتظار دارید. برای ارتباط برقرار کردن با رایانه زبانهای مختلفی ساخته شدهاند که هرکدام بر اساس شرایطی که مدنظر داریم کاربرد دارند. ساخت بازی را میتوان بدون برنامه نویسی بازی آغاز کرد اما برای محقق کردن بازیِ رویاییِ بزرگی که در سر داریم، حتما به برنامه نویسی نیاز خواهیم داشت. اینطور نیست که فکر کنیم حتما لازم باشد زمان بسیار زیادی را برای یادگیری برنامه نویسی صرف کنیم تا مثلا سالهای بعد بازیسازی کنیم؛ این فکرِ اشتباه نشات گرفته از ذهن خرابکارِ کمالگرای ما است. شما میتوانید از همین امروز بازیسازی را شروع کنید و نباید بگذارید این افکار جلوی شما را بگیرند.
کسانی که میخواهند از این پلتفرم استفاده کنند باید مهارتهای خود را در ++C بالا ببرند. این زبان دومین زبان برای بازی سازی با حدود ۲۲٪ استفاده در کل بازی های جهان است. بازیها عموماً به حافظه بزرگی نیاز دارن که باید بهدرستی برای دسترسی به عملکردی مناسب، مدیریت بشن. بازیکنان و کاربران میتونن بهطور مستقیم در یک مرورگر تحت وب بدون نصب نرمافزارهای اضافی، بازی کنن. بعضی از رایجترین پلتفرمهای گیمینگ تحت وب شامل ارمر گیمز، مینی کلیپ و کریزی گیمز هستن.
بعد از مدتی کار کردن با این ابزارها باید حواستان باشد که در دامِ منطقه ی امنی که این ابزارها برایتان ایجاد می کنند نیافتید. شما باید به این ها فقط به چشم یک ابزار نگاه کنید و اگر روزی لازم شد بتوانید با ابزارهای دیگر کار کنید یا حتی خودتان ابزارِ مناسبِ کارتان را بسازید. GML به صورت خودکار برای متغیرها حافظه اخذ میکند و برای این کار از انواع پویا استفاده میکند و به این وسیله به وجود آوردن متغیرهای گوناگون ممکن است. به عنوان مثال میتوان یک متغیر صحیح را تعریف کرد ونوع آن را به رشته تبدیل کرد. این پروژه نشان میدهد که بدون هماهنگی تیمی و مدیریت پروژه، رسیدن به چنین سطحی از موفقیت ممکن نیست. براساس نرخ فریم مورد نظر، به محاسبه مدتزمان هر فریم (بر مبنای میلیثانیه) میپردازد.
تابع ()pygame.image.load تصویری را از حافظه دستگاه بارگذاری میکند و برای تحقق این موضوع، مسیر فایل را در اختیار آن میگذارد. میتوانیم منتظر بهینهسازی Surface باشیم که باعث میشود سرعت فراخوانی تابع ()blit. کاربران به روشهای گوناگون مانند فشردن دکمههای کیبورد یا حرکت دادن ماوس میتوانند ورودی یا اینپوت را در اختیار بازی بگذارند. هر زمان که ورودی کاربر دریافت میشود، یک «رویداد» (Event) جدید شکل میگیرد. رویدادها میتوانند در هر زمانی اتفاق بیفتند و معمولا (اما نه همیشه) سرمنشایی بیرون از برنامه دارند. تمام رویدادهای PyGame در «صف رویداد» (Event Queue) قرار میگیرند تا بتوان به آنها دسترسی یافت و دستکاریشان کرد.
با جاوا همچنین میتوانید برنامه نویسی سوکت را انجام دهید که ارتباطات دو طرفه با سرورها را تقویت میکند. این امر ساخت بازیهای چند نفره را بدون نیاز به ابزار اضافی برای توسعه دهندگان آسانتر میسازد. یادگیری سیپلاسپلاس برای بهینهسازی عملکرد بازی توصیه میشود؛ این ویژگی یک عامل ضروری در «گیم پلی» (Gameplay) به حساب میآید. زبان برنامه نویسی بازی سازی C++ برای دههها مورد استفاده قرارگرفته است و میتوان با استفاده از آن بازیها را بر روی پلتفرمهایی مانند Android ،iOS ،Linux ،Windows و Mac توسعه داد. بهاینترتیب، بازیها را به اجزای منطقی تقسیم میکند که بهراحتی قابلدرک و استفاده مجدد هستند و با سایر زبانهای برنامه نویسی، سازگاری بینظیری دارد.
اما برای طراحی بازیهای بزرگ در شرکتهای بزرگ بازی سازی، دانستن C ++ بسیار مهم است. کار با این زبان برنامه نویسی گیم سریع است، مؤلفههای بسیار قوی در کدنویسی دارد و شما کنترل زیادی بر مدیریت حافظه خواهید داشت. این زبان برنامه نویسی دارای کتابخانهای گستردهای است که برای طراحی و ساخت گرافیکهای پیچیده بسیار مفید هستند. انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب اولین قدم در مسیر توسعه نرم افزار موفق است. زبان برنامه نویسی ابزاری است که از طریق آن برنامه نویسان میتوانند ایدهها و الگوریتمهای خود را به کد تبدیل کنند.
زبانهای برنامه نویسی سطح پایین دستورالعملها را به روشی بیان میکنند که خیلی نزدیک به شیوهای که کامپیوتر کار میکند است. هر کدام از ما برای واردشدن به دنیای بازی سازی آرزویی در سر داریم که برای محقق کردن آن آرزو باید زحمت بکشیم و مهارتهای مختلفی یاد بگیریم. به زبان ساده، برنامه نویسی به فرایند ارتباط با سیستم های کامپیوتری گفته می شود که برنامه نویس توسط زبان های برنامه نویسی متنوع با آن برای خلق نرم افزار ارتباط برقرار میکند. برنامه نویس در دنیای برنامه نویسی دارای وظایف و مسئولیت های بسیار زیادی است. شما عزیزان برای اینکه بتوانید وارد این دنیای جذاب و منحصر به فرد بشوید، باید بسیار حساب شده عمل کنید و یک نقشه راه بسیار جذاب برای خود طراحی کنید تا در مسیر شغلی خود دچار سردرگمی نشوید.
به عنوان مثال ویندوز یا اندروید که سیستمعامل(operating system) هستند، یک نرمافزار(نرم افزارِ سیستم) هستند که به انسان کمک میکنند تا با سیستم رایانه ارتباط برقرار کند. برای مثال آن ها وظیفه دارند که الگوریتم ها و کد هایی را توسعه دهند که در نتیجه ی آن ها یک نرم افزار جذاب و مورد نیاز مردم خلق شود و مردم بتوانند از اینگونه نرم افزار ها برای رفع نیاز روزمره خود استفاده کنند. با شرکت در انجمنها، شرکت در جلسات و به اشتراکگذاری کار خود، با جامعه توسعه بازی پایتون به تعامل بپردازید. یادگیری از دیگران و دریافت بازخورد پیشرفت شما را در توسعه بازی با پایتون تسریع میکند. حالا یه نکته مهم اینه که پای گــیم از یه کتابخونه دیگه به اسم SDL استفاده میکنه که مخفف Simple DirectMedia Layer هست. این کتابخونه بهتون این امکان رو میده که یه محیط گرافیکی خیلی سریع برای بازیتون بسازید.
پایتون یکی از کاربرپسندترین زبانهای برنامهنویسی امروزی است که به خاطر قواعد نحوی (سینتکس) مشابه به زبان انسانی، کار را برای شمار زیادی از کدنویسان تازهکار آسان میکند. این زبان ضمنا از کتابخانهای ارزشمند به نام «PyGame» برخوردار شده که به صورت خاص در فرایند بازیسازی یا توسعه هر برنامه گرافیکی دیگری به کمکتان میآید. در این مقاله با کوئرا بلاگ همراه باشید تا ساخت بازی با پایتون و کتابخانه pygame را به صورت کامل یاد بگیرید. سرعت بالای زبان سی پلاس پلاس – در زمان توسعه یک بازی مهمترین چیزی که باید مد نظر گرفته شود بحث سرعت اجرای بازی است. در صورتی که زبان برنامه نویسی نتواند سرعت بالایی را در امر اجرا ارائه دهد مشکلاتی در زمینه توسعه بازی شکل میگیرد. سی پلاس پلاس سریعترین زبانیست که در میان زبانهای برنامه نویسی مناسب برای توسعه بازی وجود دارد.
این فرایند شامل طراحی و توسعه انواع بازیهای ویدئویی است که در رایانهها، کنسولهای بازی و سایر پلتفرمهای موجود اجرا میشوند. در این مقاله قصد داریم مسیر راهی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بازی سازی راه برایتان بیان کنیم تا در این حوزه یک متخصص واقعی شوید. بازیهای سهبعدی معمولاً به دلیل پیچیدگی گرافیک و فیزیک نیازمند زبانهای برنامهنویسی قدرتمند و کارآمد هستند. ++C یکی از بهترین گزینهها برای این نوع بازیهاست، چرا که به شما امکان دسترسی به منابع سیستم و بهینهسازیهای دقیق را میدهد. موتورهای بازیسازی مانند Unreal Engine از ++C پشتیبانی میکنند و به شما اجازه میدهند تا بازیهای باکیفیت و پیچیدهای بسازید. آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چطور بازیهای محبوبی که هر روز بازی میکنید، ساخته میشوند؟ شاید شما هم رؤیای ساختن یک بازی خیرهکننده دارید، اما نمیدانید از کجا شروع کنید.
علاوه بر این، باید با نحوه باز کردن فایلها در پلتفرم خود نیز آشنا باشید. آشنایی نسبی با شیگرایی در پایتون هم کار را اندکی برایتان آسانتر خواهد کرد. ناگفته نماند که PyGame با اکثر نسخههای پایتون سازگاری دارد، اما پیشنهاد میکنیم از Python 3.6 به بالا برای پیشبرد این پروژه کمک بگیرید. با اینحال باید اشاره کرد که از جاوااسکریپت برای ساخت بازیهای بزرگ استفاده نمیشود و بیشتر عناوین توسعه داده شده توسط آن، عناوین ساده و وبمحور هستند. با اینحال این زبان یکی از بهترین زبانهایی است که میتوان برای ساخت بازیهای آنلاین تعاملمحور و همچنین عناوینی که از گیمپلی و ساختار سادهای برخورداند استفاده کرد.
اگر در حال انتخاب زبان برنامهنویسی برای پروژه بازیسازی خود هستید، مهم است که بدانید کدام معیارها میتوانند به شما کمک کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. هر زبان ویژگیها و قابلیتهای خاصی دارد که ممکن است برای نوع خاصی از بازیها مناسبتر باشد. بیایید نگاهی به چند معیار اصلی بیندازیم که میتواند راهنمای نجاتبخش شما در این مسیر باشد. پایتون یک زبان برنامهنویسی سطح بالا و تفسیر شده هست و یکی از بهترین زبانها در فهرست برترینهای زبان برنامهنویسی گیم بهخصوص در زمان الگوگیری سریع محسوب میشه. این زبان انعطافپذیری مناسبی داره و برای توسعهدهندگان بازی که به دنبال تکرار سریع و اصلاح طراحی بازی خودشون هستن، گزینه محبوبی هست. شما میتوانید بازیسازی را بدون برنامه نویسی آغاز کنید، اما برای اینکه بتوانید آزادیِ عملِ بیشتری داشته باشید به برنامه نویسی احتیاج دارید.
تمام کلاسها تابعی به نام ()__init__ دارند که همزمان با راهاندازی کلاسها به اجرا در میآید. از این تابع برای تعریف کردن مقادیر مربوط به آبجکت یا هر عملیات ضروری دیگری به هنگام ساخت آبجکت استفاده میشود. از طرف دیگر، __init__ هم متدی خاص در پایتون است که هنگام ساخت هر نمونه یا Instance جدید از هر کلاس، به صورت خودکار فراخوانی میشود. این متد برای راهاندازی نمونه به کار میرود و با آن، میتوانیم هر عملیاتی را پیش از اینکه Instance اعمال شود، اجرا کنیم. مطابق قواعدی که پیشتر برای بازی تعیین کردیم، بازیکن از سمت چپ شروع به بازی میکند و موانع نیز از سمت راست وارد صفحه میشوند. برای اینکه فرایند طراحی آسان شود، میتوان تمام موانع را با آبجکتهای Surface ترسیم کرد.
برنامهنویسهای موتور بازی باید اطلاعات خیلی خوبی از نحوه عملکرد پردازندهها، حافظه و به طور کلی سختافزار رایانه داشته باشند. البته رایانه فقط زبان دودویی(باینِری) را درک میکند(زبان 0 و 1) که به آن، زبانِ قابلِ فهمِ ماشین یا زبانِ سطحِ پایین(low-level language) نیز گفته میشود. اما برنامههایی که در دوره صفر تا صد برنامه نویسی مینویسیم به زبانی سطحِ بالا(high-level language) است که تقریباً شبیه به زبان انسان است. همه ما میدانیم که رایانه متشکل از سختافزار(hardware) و نرمافزار(software) است. نرمافزار مجموعهای از برنامهها است که چندین کار را با هم انجام میدهند.
درست است که یادگیری C++ از پایتون سخت تر است، اما پتانسیل آن در توسعه بازی بی نظیر است. پی اچ پی (PHP) یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سرور است و بعنوان محبوب ترین زبان برای ساختن وب سایت ها شناخته میشود . در کل زبان گو یک زبان قوی و آینده داری است ولی شاید نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی جامعه ی کمتری از برنامه نویسان و همچنین منابع کمتر آموزشی داشته باشد. پایتون بعنوان چهارمین زبان محبوب برای برنامه نویسی است بطوریکه ۶٪ از کل گیم های جهان با این زبان یا به کمک این زبان خلق شده است. تقریبا مزایا و معایب جاوا اسکریپت در بازی سازی برای HTML5 نیز صادق است، زیرا اغلب این دو به همراه هم به کار گرفته میشوند.
درباره موانع ذهنی و ترسهایی که ممکن است در شروعِ بازیسازی سراغمان بیایند، پیشنهاد میکنم مقالهی ” 3 افسانه راجع به بازیسازی که حقیقت ندارند” را بخوانید. و اما سوالی که شاید بیشتر ذهن ما را درگیر کرده است این باشد که دقیقا برنامه نویس کیست؟ ، چه وظایفی بر عهده دارد؟ و برنامه نویس چه کاری انجام می دهد در ادامه همراه ما باشید. اگر احساس میکنید محتوای این صفحه باید بروزرسانی، تکمیل یا تصحیح شود و یا سوالی در مورد این مطلب دارید که بدون پاسخ مانده خوشحال میشویم آن را در بخش دیدگاههای همین مطلب با ما در میان بگذارید. جت آموز بستری است که به شما کمک می کند تا با یادگیری دانش های کاربردی، بتوانید وارد بازار کار شوید و کسب درامد کنید. در کد بالا، ابتدا سایر افکتهای صوتی متوقف میشوند، زیرا وقتی برخورد صورت میگیرد، بازیکن دیگر در حال حرکت نخواهد بود.
بنابراین برای افزودن موسقی پسزمینه و افکتهای صوتی مربوط به وقایع گوناگون باید از کلاسها و متدهای این ماژول کمک بگیرید. در حالت نرمال باید به دنبال بیشترین نرخ فریم ممکن باشیم، اما در این بازی باید مقداری نرخ فریم را کاهش دهیم تا بشود از تجربه آن لذت ببرد. خوشبختانه ماژول time حاوی آبجکتی به نام Clock است که دقیقا برای رسیدگی به همین نیاز طراحی شده. در مرحله بعدی لازم است ظاهر بازی را دستخوش تغییر کنیم تا جذابیت بیشتری برای گیمرها پیدا کند. ضمنا میتوانیم چند قابلیت پیشرفته را نیز پیاده کنیم تا بازی منحصر به فردتری داشته باشیم.
در نهایت این امر روند توسعه را بهبود خواهد داد و مدت زمان برنامه نویسی بازی به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. ما تو این قسمت از بلاگ آموزشگاه مهندسی کندو، اطلاعات بهترین زبان برنامهنویسی گیم رو برای دستهها و کاربردهای مختلف طبقهبندی کردیم. شما میتونین بهترین زبان برنامهنویسی گیم رو با توجه به پروژه خودتون انتخاب کنین. این زبان، یک زبان استاتیک تایپ هست و امنیت مناسبی رو برای کاربران ایجاد میکنه و احتمال خطای زمان اجرا رو کاهش میدهد. این قابلیت برای توسعه بازی در مقایسه با زبانهای داینامیک تایپ، مناسب تره. همچنین C# زبان کارایی هست که عملکرد مطلوبی بهخصوص با فریمورک .NET داره.
باید یاد بگیرید که چگونه محیط توسعه خود را راهاندازی کرده یا چگونه پنجرهها با آن طراحی میکنید و بسیاری از موارد دیگر. اینجا ما از صفر شروع میکنیم و بهصورت گامبهگام میریم جلو تا شما هم بتونید به راحتی یه بازی با پایــتون بسازید. وقتی با پایـتون و پای گـیم کار کنید، میبینید که چقدر راحت میتونید بازیهای دلخواهتون رو خلق کنید. حالا با اجرای برنامه متوجه میشویم که ساز و کار کلی بازی تفاوتی با قبل ندارد، اما پوستهای از تصاویر جذاب روی آن قرار گرفته است. حیف خواهد بود اگر کار را همینجا به پایان برسانیم، بنابراین در بخش بعدی آموزش ساخت بازی با پایتون چند ابر هم به پسزمینه اضافه میکنیم تا پرواز هواپیما در آسمان، طبیعیتر جلوه کند. دقیقا چه میکند؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است آموزش ساخت بازی با پایتون را با آشنایی با Sprite Groups ادامه دهیم.
سازندگان GDScript آن را برای تقلید از خوانایی پایتون و استفاده راحت برای مبتدیان ساختهاند، در حالی که ویژگیهای مخصوص و حرفهای بازی را نیز ارائه میدهد. یادگیری این زبان برای مبتدیان در مقایسه با زبانهایی مانند پایتون، چالش برانگیز است. اما ++C به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت بازی برای توسعه دهندگانی که میخواهند خلاقیت خود را به بهترین شکل نشان دهند، ارزش سختی یادگیری و این چالش ها را دارد. در دنیای بازیسازی، زبانهای برنامهنویسی مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگیها و قابلیتهای منحصر به فرد خود را دارند. انتخاب زبان مناسب میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت پروژه بازی شما داشته باشد. در این بخش، به بررسی زبانهای برنامهنویسی محبوب در بازیسازی میپردازیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی میکنیم.
بنابراین قبل از اینکه بفهمیم برنامه نویسی چیست، باید بدانیم رایانه چیست و چطور باید با آن تعامل کرد. بخش عمده هزینههای تک دیک با بودجه شخصی و حمایتهای شما کاربران گرامی تأمین میشود. اگر محتوای این صفحه برای شما مفید واقع شده با روشهای مختلفی از سراسر دنیا میتوانید در تکمیل و تداوم فعالیت این سایت به گروه کوچک ما کمک کنید و در اجر معنوی آن نیز سهیم شوید. کتابهای مرجعی مانند “Automate the Boring Stuff with Python” یا “Eloquent JavaScript” میتوانند برای یادگیری عمیقتر مفید باشند. تا این لحظه تماما بر گیمپلی و ابعاد بصری بازی متمرکز بودیم و حالا وقت آن رسیده که نیمنگاهی به یک بعد دیگر از آن، یعنی افکتهای صوتی داشته باشیم. Pygame ماژولی به نام mixer دارد که تمام وظایف مربوط به صداگذاری را مدیریت میکند.
برنامه نویسی صرافی ارز دیجیتال